Rekeszsérv, Reflux oesophagitis

Gondolatok

• A betegség Magyarország felnőtt lakosságának 18-27%-át érinti, sokszor sem a beteg, sem az orvos nem gondol rá.
  • A kórkép lényege, hogy a hasüregi szervek /leggyakrabban a gyomor/, a rekeszszárak közötti nyíláson át a mellüregbe mozdulnak.
  • Hosszú ideig tünetmentes lehet, a beteg nem tudja, hogy panaszainak oka valójában a rekeszsérv.
  • Leggyakoribb tünet a savas reflux, a szegycsont mögötti égő érzés, gyakori gége gyulladás, nyelési nehézség.
  • A kövérség, stressz, dohányzás, alkohol, terhesség rekeszsérvre hajlamosító tényezők.
  • A beteg számára az éjszakák rettenetesek /a savas regurgitáció miatt emelt fejvéggel alszanak/.
  • A gyakran visszatérő tüdőgyulladások oka is a meggyengült rekesz.
  • Néha a véletlenül elvégzett mellkas röntgen, tüdőszűrés deríti ki a kórképet.
  • Gyomortükrözés, a nyelőcső nyomásvizsgálata, savasságának mérése pontosítja a diagnózist.
  • Sokszor fekélybetegként kezelik a pácienst, a savcsökkentők csak átmenetileg mérséklik a tüneteket , az okot nem szüntetik meg.
  • Minden rekeszsérv együtt jár reflux oesophagitissel, de a reflux /savas visszafolyás/ rekeszsérv nélkül, önmagában is létrejöhet.

Mikor operálunk?

• Az alkalmazott gyógyszeres kezelés ellenére a tünetek nem mérséklődnek.
  • 1 éven keresztül történő folyamatos gyógyszerszedés mellett a panaszok kiújulnak.
  • A tükrözés a nyelőcső nyálkahártyán súlyos, sav okozta felmaródásokat észlel.
  • Régóta fennálló betegség esetén az elváltozás olyan súlyos lehet, hogy belőle nyelőcső daganat fejlődhet ki.
  • A kivizsgáláskor igazolt nagy rekeszsérv önmagában is műtéti javallat.

Műtéti szempontok

• A műtéti terület hagyományos beavatkozással csak nagyon nehezen közelíthető meg /a laparoszkópos technika mindezt lehetővé teszi, a hasba juttatott hosszú eszközökkel az operáció egyszerűbb/.
  • A műtét célja a kitágult rekeszi kapu beszűkítése, hogy a hasüregi szervek ne juthassanak át a mellüregbe.
  • Nagy rekeszsérv esetén varratokkal közelítjük a rekesszárakat, a biztonság kedvéért egy szövetbarát hálót fektetünk a területre, ezzel próbáljuk megelőzni a betegség kiújulását.
  • A savas refluxot és a nyelőcső-gyomor átmenet mellkasba csúszását úgy kerülhetjük el , hogy a gyomor egy részét a nyelőcső köré “húzzuk”, majd rögzítő öltésekkel zárószelepet képzünk.
  • Nemcsak az elmozdulás szűnik meg, de a sálként körbetekerendő gyomor a nyelőcső savas felmaródását is orvosolja.
  • A rendszeres gyógyszerszedés nagyon drága, a betegség okát nem szünteti meg, csak a tüneteket igyekszik enyhíteni.

A kis megterheléssel járó laparoszkópos operáció teljes gyógyulást adhat mindazoknak, akik:

• korábban még emelt fejvéggel sem tudtak aludni
  • a savas reflux miatt álmukban félrenyeltek, ennek következtében tüdőgyulladás, asztmás roham alakult ki
  • folyamatos mellkasi, szegycsont mögötti égő, maró fájdalmaktól szenvedtek
  • a “nyitott” rekesz miatt kellemetlen szájszagról panaszkodtak
  • a komoly anyagi terhet jelentő gyógyszerszedés mellett panaszosak maradtak

A sikeres műtét feltétele

• A műtét lehetőleg olyan intézményben történjen, ahol nagyszámú laparoszkópos hiatus rekonstrukciós műtétet végeznek egyéb “minimál invazív” beavatkozások mellett.

Körültekintő kivizsgálás előzze meg a műtétet, pontos információval kell rendelkeznünk:

• a nyelőcső savasságának mértékéről
  • a nyomásviszonyokról
  • a nyálkahártya károsodás súlyosságáról
  • Ezek alapján tudjuk kiválasztani a megfelelő műtéti típust, cél a tünetek megszüntetése, az életminőség javítása.
  • Szükséges a rekesztáj részletes anatómiai ismerete, komoly érképletek, szív, tüdő, lép közelében dolgozunk, melyek nem sérülhetnek.
  • A gyakorlott kameraman munkájára nagy szükség van, bármilyen látószögből láttatni tudja a műtéti terület apró részleteit is, ez nagy segítséget jelent az operáló sebésznek.
  • Elengedhetetlen az operatőr kétkezessége, jó varrás technikája.
  • Lehetőleg olyan intézetben történjen a műtét, ahol a beavatkozások hatékonyságát folyamatosan kiértékelik, nyomon követik.
  • A sikeresnek hitt, szövődménymentes műtét még nem biztos, hogy megfelelő életminőséget biztosít a betegeknek. Az eredményesség fokmérője a hosszútávú panaszmentesség.

Videók