Laparoszkópia

• A tájékozottabb olvasó joggal teszi fel azt a kérdést, miért került a laparoszkópia külön tárgyalásra, miért nem a műtét kifejezés alatt található
  • E beavatkozások a sebészet legdinamikusabban fejlődő területét jelentik, ezért jelenik meg külön fejezetben.
  • A módszer általános leírását, személyi, tárgyi feltételeit, megkérdőjelezhetetlen előnyeit a műtét főcím alatt a laparoszkópos műtétek fejezetben ismertettem.
  • A minimál invazív módszerek közül a laparoszkópos epehólyag eltávolítás, lágyéksérv, rekeszsérv, reflux oesophagitis miatt végzett műtétek jelentek meg legkorábban és nyugodtan kijelenthetjük, az azóta eltelt idő igazolta eredményességüket.
  • Sebészeti Osztályunk a legelsők között csatlakozott az új eljárásokat bevezető intézetekhez, az ország első antireflux műtétjére is a Debreceni Kenézy Kórházban került sor.
  • A későbbiekben a lép, mellékvese elváltozások váltak egyre elfogadottabbá, a módszer a jóval kisebb fájdalom, rövid ápolási idő, gyors rehabilitáció révén komoly előrelépés volt a nyitott műtétekhez képest.
  • Osztályunk a hét minden napján felvételes ügyeletet ad, a szinte naponta vakbélgyulladással felvett betegek kezelése is nagyrészt minimál invazív módon történik. Kezdetben csak az átfúródással nem járó gyulladásos esetek, ma a hashártyagyulladással járó, előrehaladott állapotok is szépen gyógyulnak a módszer révén.
  • Az addig viszonylag nagy gyakoriságban jelentkező sebgennyedés, későbbiekben törvényszerűen kialakuló hasfali sérv szinte eltűnt.
  • A sebészi gyakorlat fejlődésével célként jelent meg a daganatos betegségek gyógyítása.
  • A szakma mai napig sem egységes az elfogadás tekintetében, arra hivatkozva, hogy a tapintásélmény nélkülözhetetlen a hatékonysághoz, enélkül, csak hosszú kézi műszerekkel, monitoron nézve a műtét nem lehet onkológiailag korrekt.
  • A műtétek során szerzett sok-sok tapasztalat, a hatékony műszerek és a rendkívül jó felbontású műtéti látvány együttesen a daganatsebészetben is elfogadottá tette a laparoszkópiát.
  • A gyógyulás, életminőség, szövődmények, daganatos kiújulás szempontjából sem marad el semmivel a nagy metszéssel járó nyitott műtétek eredményeitől, ezt világszerte hatalmas beteganyagon elvégzett követéses vizsgálatok is bizonyítják.
  • A kóros kövérség, súlyos szívbetegség, nagyon súlyos összenövésekkel járó korábbi műtétek, környezettel összekapaszkodó, nagyon nagy, előrehaladott daganat esetén nyitott műtétet végzünk.
  • Sebészeti Osztályunkon ennek megfelelően a vastagbél, végbél daganatos betegink kezelése főként laparoszkópos úton történik.
  • A gyomordaganatok ellátásánál is a laparoszkópos rezekcióra törekszünk, mely során a tumor mellett a regionális nyirokcsomók ugyanúgy eltávolításra kerülnek, mint a nagy feltárással  járó beavatkozásoknál.
  • A végbélsebészet világszerte nagy fejlődésen ment át, egyre alacsonyabban elhelyezkedő végbéldaganatok  távolíthatók el úgy, hogy a végbél záróizomzata megmarad és a beteg elkerülheti a teljes végbél kiírtást és sztóma viselést, itt is döntő a minimál invaziv módszer térhódítása.
  • Nagyon fontos a betegség kiterjedésének pontos feltérképezése, így tervezhető meg a szakmailag helyes műtét. A leglényegesebb annak tisztázása, alkalmas-e a beteg a laparoszkópos eljárásra?
  • A minimál invazív módszer minden sebészeti osztály életére nagy hatással van, kollégáimmal célunk az, hogy minél több betegség gyógyításánál tudjuk eredményesen alkalmazni.
  • A sebészi palettán  joggal szerepel mindkét eljárás, együttesen jelentik a fegyvert a daganatos  betegségek gyógyításában.